מי המציא את השעון? הגיע הזמן לגלות!

למען הדיוק, השאלה הנכונה היא לא 'מי המציא את השעון?' אלא 'מי המציאו את השעונים?' וזאת מהסיבה הפשוטה שלאורך ההיסטוריה הומצאו על ידי ממציאים שונים, בתקופות זמן שונות, סוגים שונים של שעונים אשר מבטאים למעשה התפתחות בעולם השעונים, כמו למשל שעון השמש העתיק, שעוני מים, שעון מכני, שעון קוורץ, שעוני כיס, שעוני יד וגם שעונים חכמים.

במאמר כאן נבחן את המצאת השעון על פני ההיסטוריה, נתייחס למספר סוגים של שעונים ובכלל זה שעון מכני, שעון המטוטלת, שעון כיס ושעון יד . נסקור שעונים אלה, נסע בזמן אל התקופה הרלוונטית וגם נבחן איפה אנחנו פוגשים את השעונים הללו בעידן הנוכחי. מסע בעולם השעונים. חגרו חגורות, זה הזמן להתחיל.

שעון מכני

מתי הומצא השעון המכני? בשנת 999 לספירה הומצא על ידי הנזיר הבנדיקטי הצרפתי, ז'רבר ד'אורייאק, אשר לימים הפך להיות האפיפיור סילבסטר השני. השעון המכאני מופעל על ידי מערכת גלגלי שיניים, קפיצים ומנופים הנסמכים על חוקי הפיזיקה הקלאסית. אחד השעונים הוותיקים ביותר נמצא בקתדרלת סאליסברי, שהושלמה בנייתה בשנת 1386. לשעון זה שנבנה אין צג ובכדי שאנשים יכלו לדעת את השעה היה נשמע צליל מסוים בעת הגעה לשעה עגולה.

בתחילת 1300 נבנו באיטליה שלושה שעונים מכניים. האחד היה שעון אסטרונומי, השני מצלצל בפעמון כל שעה והשלישי עקב אחר השעות באמצעות הזריחה וימי החודש. עם התקדמות השנים, המשיכו הנפחים לבנות שעונים עם פעמונים חזקים שיישמעו ברחבי בתי האחוזה והעיירות. ברבות השנים, שעון הקוורץ המבוסס על גביש הקוורץ, שהצליח להשיג תוצאות דיוק גבוהות יותר, הוא שתפס את מקומו של השעון המכני.

שעון המטוטלת

מתי הומצא שעון המטוטלת ומי המציא אותו? פיסת היסטוריה מוכרת וידועה נוגעת לאיש האשכולות גלילאו גליליי אשר בשנת 1580 חקר את הנדנוד הקבוע של המטוטלת והגילוי המרעיש שניתן להשתמש במטוטלת לוויסות שעון. ואולם, למרות אולי גודל המאורע, גליליאו גליליי לא יכול לקבל את הקרדיט המלא על המצאת שעון המטוטלת שתוכנן ונבנה בשנת 1656 על ידי המדען ההולנדי כריסטיאן הויגנס, המפורסם.

במהרה האנגלים התאהבו בשעוני המטוטלת אשר לראשונה הגיעו לדיוק שלא היה קיים בכל שעון שקדם להם. ברבות השנים נוצרו סוגים שונים של שעוני מטוטלת כמו למשל שעון קוקייה, שעון מטוטלת מעץ, שעון אסטרונומי, ושעון אורלוגין. איך שעון המטוטלת עובד? השעון משתמש במשקולת מתנדנדת בשביל לעקוב אחר הזמן והוא חייב להיות במצב סטטי, ללא תזוזה, בשביל להגיע לדיוק מירבי. איפה נפגוש את שעון המטוטלת בימינו? בימינו שעון המטוטלת הפך להיות פריט עיצובי ואף חפץ אספנות פופולרי.

שעון הכיס

לאותו כריסיטאן הויגנס, ממציא השעון מסוג המטוטלת, מגיע לזקוף לזכותו, יחד עם המדען הבריטי רובר הוק, המצאה נוספת ולא פחות חשובה- שעוני הכיס. אם נדייק השניים המציאו את קפיץ האיזון הספירלי השולט במהירות התנודה של גלגל האיזון, מה שאפשר את יצירת שעוני הכיס המדויקים. בעוד שעוני כיס החלו להיות מיוצרים בסוף המאה ה -16, הם הראו רק את השעה העגולה ולא את תזוזת הדקות בשעון. רק בשנת 1680 נוספו המחוגים של הדקות לשעונים, כאשר מחוג הדקות הופיע כ-10 שנים לאחר המחוג של השעות אך לא התקבל “בעין יפה” במשך תקופה ארוכה.

מי שזכה להיות הראשון שנהנה משעוני הכיס היה השען תומאס טומפיון אשר אימץ את מחוג הדקה. בהמשך הגיע כמובן ייצור המוני ותעשייתי של שעוני הכיס. זה קרה עם השדרוגים בטכנולוגיה במאה ה -19 בארצות הברית, בעיקר במסצ’וסטס ובקונטיקט. חומרים זולים יותר אפשרו לייצור המוני של שעוני כיס שהפכו אותם לפריט נפות ברשות האנשים 'הרגילים' בפעם הראשונה. גם מבחינה מכנית, החלו להופיע שינויים בכל הנוגע לצורת הפעלת “ודריכת” השעון. איפה נפגוש שעון כיס בימינו? בימינו, שעוני כיס הפכו לפריט אספנות. ואולם, בחלק מהמדינות נהוג להעניק שעון כיס מתנה למי שפורש מעבודתו.

שעוני יד

בשנת 1905 חברו 2 גיסים והקימו יחד חברה המספקת חלקי שעון יוקרתיים במחירים נוחים לחברה הם קראו 'ויסלדורף & דייוויס'. הם חברו לחברה שוויצרית נוספת ויחד יצרו את שעון הרולקס הראשון בשנת 1910. תחילה שעון היד נתפס בחברה כתכשיט לנשים אבל דווקא מלחמת העולם הראשונה היא שהעלתה את מעמדו של שעון היד, כאשר חיילים גילו ששעון יד הרבה יותר נוח משעון כיס.

למרות שנראה שדווקא מהעידן הזה הקונספט של שעון יד צבר תאוצה בכל הקשור לייצור שעוני יד באופן המוני, אפשר למצוא עדויות לשעוני יד עוד בתקופות מוקדמות יותר. כך למשל בשנת 1571 המלכה אליזבת הראשונה, מלכת אנגליה, קיבל במתנה שעון מִפְרָק יד מרוברט דאדלי. איפה נפגוש שעוני יד בימינו? עד היום, ועל אף התפתחויות נוספות במגנוני השעון כמו שעון מחוגים, שעון דיגיטלי, שעון חכם, עדיין לא נמצא תחליף לרצועה באמצעותה אנחנו עונדים את השעון על פרק היד.

לסיכום

במאמר זה התמקדנו במספר סוגים של שעונים: שעון מכני, שעון מטוטלת, שעוני כיס, שעוני יד וזאת למרות שההגדרה לשעון היא רחבה הרבה יותר ושעונים קדומים כמו למשל שעוני שמש התגלו במצרים העתיקה עוד משנת 1500 לפני הספירה. בהתאם לכך למדנו שלאור ההיסטוריה היו לא מעט אנשים שנחשבים עד היום כ'ממציא השעון'. בחלוף השנים ועם ההתפתחויות שמצליח להשיג האדם, נראה שהמצאת השעון ממשיכה להתרחש כל העת, עדי ימינו אנו.

בעידן הנוכחי, בזכות השעון החכם המשמש גם כמכשיר סלולרי לקבלת שיחות, לשליחת הודעות, מיילים, לניטור ביצועים ספורטיבים ומעקב אחרי מדדי הגוף, לעיתים נדמה שהאנושות הגיעה לשיא של ההתפתחות השעון. עם זאת, אנחנו מתארים לעצמנו שזה בדיוק מה שחשבו קודמנו בזמנם ולמרות הכל הופתעו לטובה. מוזמנים לבקר באתר של אורלנדו להנות ממגוון שעונים יוקרתיים במחירים נוחים.